مطالبی پیرامون نماز و درمان افسردگی

تاریخ ارسال: 1398-07-03
با مطالبی پیرامون نماز و درمان افسردگی با ما همراه باشید.

افسردگی(Depression)حالتی احساسی است که مشخصه آن اندوه،بی احساسی و احساس بدبینی و تنهایی است.تحقیقات نشان می دهد ۷۵ درصد از بیماران افسرده مشکلی در خواب دارند و نکته جالب و  قابل توجه در مورد بحث ما این است که افراد افسرده زمان بیشتری را در مرحله خواب REM به سر می برند.

یک روش درمانی جدید برای بیماران افسرده،بیدار نگه داشتن آنها برای کاهش میزان REM است.زمان نماز صبح سبب کاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص می شود،زیرا شخص نماگزار که خود را ملزم به اقامه نماز صبح میداند و باید صبحگاه بیدار شود،در حقیقت جلوی ورود به مرحله قابل توجهی از REM را می گیرد.حال ببینیم این موضوع چه ارتباطی با نماز صبح دارد.به عبارت دیگر نماز چه اثر درمانی می تواند در این بیماران داشته باشد؟

هر چه از شب می ‏گذرد، دوره‏هاى REM طولانى‏ تر  و مراحل ۳ و ۴ کوتاه‏تر می ‏شود. بنابراین در اواخر شب، خواب شخص سبک‏تر شده و رؤیاى بیشترى میبیند (یعنى خواب REM اش بیشتر مى‏شود).
پس قسمت اعظم خواب REM در ساعات نزدیک صبح به وقوع می پیوندد از این جهت ‏یک مبناى مهم در تولید داروهاى ضد افسردگى ایجاد داروهایى است که کاهش دهنده مرحله REM خواب باشند.
 
علاوه بر این یک روش درمانى جدید براى بیماران افسرده، بیدار نگه داشتن آن‏ها براى کاهش میزان REM است، که بهترین شکل آن نماز صبح است که سبب کاهش قابل توجه میزان خواب REM در اشخاص مى‏شود، زیرا شخص نمازگزار که خود را ملزم به اقامه نماز صبح می داند و باید صبحگاه بیدار شود. از این جهت ‏بیدارى صبحگاهى براى نماز خود به تنهایى می ‏تواند یک عامل مهم بدون عارضه در پیشگیرى از افسردگى مطرح باشد که بر تمام روش‌هاى درمانى دارویى و غیر دارویى ارجح است، چرا که پیشگیرى بر درمان مقدم است.
 
 
در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.
namaz_congress@