چهارشنبه های سلامت روان

تاریخ ارسال: 1398-08-01
تاثیر نماز بر آسیب های اجتماعی
اندیشمندان در حوزه های دینی بر این باورند که دین به صورت عام و نقش نماز به شکل خاص مهم ترین عامل رساندن انسان به سعادت حقیقی و دوری از گناهان است.
 
نماز عامل توجه دائمی به خداست.
 
یاد خدا بهترین وسیله براى خویشتن دارى و کنترل غرایز سرکش و جلوگیرى از روح طغیان گر است. 
 
بدین ترتیب چکیده مقاله زیر که در اولین کنگره ملی نماز و سلامت روان نوشته شده است،به تفضیل این موضوع را مورد بحث قرار میدهد:
 
در جامعه کنونی  اطلاعات و ارتباطات فرهنگی عمده ترین معیار توسعه و پیشرفت اجتماعی و فرهنگی محسوب می شوند.
امروزه، نقش فضاهای مجازی و تکنولوژی های نوین اطلاعات و ارتباطات در توسعه فرهنگی عقیدتی و تحقیقاتی کشورها، بر کسی پوشیده نیست. در این زمینه، نقش نماز که سعادت بخش و روشنگر راه مسلمانی و نشان دهنده مسئولیت ها، تکلیف ها، راه ها، و... است از اهمیتی خاص برخوردار است. 
افزایش آگاهی نوجوانان و جوانان در خصوص تاثیرات نماز در ریشه کن ساختن گناه و تباهی و فساد و پیوند دادن انسان محدود به مدبر نامحدود جهان و نحوه مقابله و درمان آسیب های اجتماعی؛ از جمله اعتیاد، طلاق، فرار از خانه، سرقت، شرب خمر، حاشیه نشینی، خود کشی، افسردگی و... ، بهره گیری از نظرات و توانایی های دانشجویان برای ایجاد نظام ارزشی و انگاره های ملی ، دینی و فرهنگی متناسب با فرهنگ اسلامی، ایرانی می تواند راهگشای خیلی از مسایل در سطح جامعه وعامل پیشگیری از فحشاء و منکرات که زمینه بروز آسیب‎های اجتماعی است، باشد .
این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی وبا بکار گیری پرسشنامه ای ازنمونه ای به حجم 100 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان اردبیل به طور تصادفی به عمل آمده است و با استفاده از برنامه SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است که نتایج نشان داد ضعف ایمان و انتخاب الگوهای نامناسب،تزلزل در باورهای دینی، راحت طلبی، زیاده خواهی و ... در عصر کنونی تاثیرات شگرف و بی مانندی در بروز آسیب های اجتماعی دارد و همچنین رسانه های راستین و فن آوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی با استفاده از روش ها و فنون مختلف می تواند تاثیرات بسزایی بر افکار عمومی بخصوص مسایل فرهنگی گذارد و می تواند به درک ما از تاثیرات مهم بازدارندگی و زایندگی نماز که مانع رذایل اخلاقی و بروز و رشد فضایل اخلاقی کمک فوق العاده ای کنند.
 
نویسنده:ایران سلیمانی استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
 
 
درتلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.
namaz_congress