چهارشنبه های سلامت روان

تاریخ ارسال: 1398-07-24
تاثیر نماز بر وسواس های عملی
موضوع  وسواس به منظور رفع این عارضه و مقابله با آن از مباحث ويژه روانشناسي و روانپزشكي امروز به شمار مي آيد، به ویژه  وسواس ( فكري و عملي ) که در ارتباط نزديك با بيماريهاي ديگر رواني نيز مي باشد. به عنوان مثال: معلوم شده است كه يك پنجم از موارد حالتهاي وسواسي نشانه هاي افسردگي و يك هشتم نشانه هاي اضطرابي دارند.
 
عليرغم اين كه اسلام ، آيين نظم و ترتيب و مسلك پاكيزگي و طهارت است ، اما آنجا كه كار به افراط و مبالغه مي كشد و پديده اي از “ عدل ” دور مي گردد ، اسلام (بخصوص تشيع) آن پديده را مذموم تلقي مي نمايد و براي نزديك نمودن آن به تعادل راه حل عملي پيشنهاد مي كند . از جمله اين افراط ها “ وسواس ” است .
 
با مطالعه در باب آداب طهارت متوجه میشویم که بسیاری از دستورات توجه به شک های وسواس آمیز در مورد طهارت جسم یا لباس را باطل اعلام کردند اين دستورات در آداب نماز نيز به همين گونه است ، بعنوان مثال از جمله شكياتي كه هرگز نبايد بدان اعتنا نمود ، شك كثير الشك ( كسي كه زياد شك مي كند ) است و يا  در بسياري از ساير شكيات نماز ( مثل شك بين رکعت ۳ و ۴ ) بايد براي پرهيز از وسواس بنا را به يك طرف شك گذاشت و بدان عمل نمود.
 
بدين ترتيب آموزشهاي نماز، بسيار قدرتمندتر از روشهاي معمول در علم غرب ( مثل روش حساسيت زدايي تدريجي ) در زدودن وسواس است، چرا كه انسان نمازگزاري كه در شبانه روز بارها به تعاليم ضد وسواس توأم با نماز گردن مي نهد ، در زندگي روزمره خود ، قطعا دور از وسواس خواهد زيست.
 
 
در تلگرام و اینستاگرام با ما همراه باشید.
namaz_congress